Herinrichting Hoogstraat Veelgestelde vragen
Waarom wordt eenrichtingsverkeer ingesteld in de Hoogstraat?
Er is op sommige plekken weinig ruimte voor auto's om elkaar te passeren. We willen het gebied aantrekkelijker maken om te wonen, te werken en te verblijven.
Wat wordt de richting van het eenrichtingsverkeer?
Het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld vanaf het kruispunt van de Hoogstraat met de Markt richting de Zwartewaterweg/Buiten de Venepoort. Men kan dus straks alleen nog Hasselt uitrijden via de Hoogstraat.
Hoe kwam de keuze voor eenrichtingsverkeer tot stand?
De gekozen rijrichting is tot stand gekomen in samenwerking met de lokale verkeerscommissie, politie en hulpdiensten, inwoners en ondernemers. De gekozen richting sluit het beste aan bij de genoemde argumenten. De richting sluit logischer aan op de bestaande verkeersstromen en draagt bij aan het tegengaan van sluipverkeer. Ook zorgt deze rijrichting ervoor dat het verkeer bij de kruising Buiten de Venepoort-Vaartweg-Zwartsluizerweg beter kan doorrijden. De gemeenteraad heeft ingestemd met de gekozen rijrichting en het verkeersbesluit hiervoor is genomen.
Hoe kom ik in de nieuwe situatie met de auto de binnenstad in?
Dit kan straks op twee manieren. Via de nieuwe verbinding vanaf de rotonde bij de Vaartweg (de parallelweg) en dan onder de brug door via de Van Nahuysweg. Deze weg is bijna gereed. Daarnaast kan het verkeer via de Nieuwstraat rijden.
Wat verandert er voor de bevoorrading van horeca en winkels?
Het verkeer kan de route gebruiken, zoals hierboven staat beschreven.
Er komt daarnaast een verbod in het centrum voor vrachtwagens langer dan 12 meter. Vrachtwagens langer dan 12 meter kunnen dan alleen nog met een ontheffing toegang krijgen tot het centrum. Uit een inventarisatie blijkt dat dit een minimaal aantal is.
Hoe gaat de Hoogstraat veranderen?
We maken de weg veiliger, verlagen de snelheid van het verkeer en zorgen voor meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Ook komen er bankjes en groen.
Komen er extra parkeerplaatsen in de Hoogstraat?
Het aantal parkeerplaatsen in de Hoogstraat is hetzelfde als in de huidige situatie. Er zijn extra parkeerplaatsen gerealiseerd bij de toegang tot de jachthaven langs de nieuwe parallelweg.
Zorgt de herinrichting met eenrichtingsverkeer voor meer verkeer in omliggende straten?
Bij de keuze voor rijrichting van het eenrichtingsverkeer hebben we gekeken hoe het verkeer het meest soepel kan doorrijden. We verwachten dat de doorstroming van het verkeer binnen het centrum hiermee verbetert. We gaan ervan uit dat de potentiële sluiproutes niet aantrekkelijk zijn. We nemen daarom nu nog geen aanvullende maatregelen om mogelijk sluipverkeer tegen te gaan. Ontstaan er door de herinrichting van de Hoogstraat ongewenste verkeerssituaties in omliggende straten of elders in Hasselt? Dan beraden we ons met betrokkenen over eventuele aanvullende maatregelen.
Kun je straks tijdens de spits nog wel goed het centrum in- en uit rijden?
We verwachten niet dat de invoering van eenrichtingsverkeer een negatief effect heeft op de doorstroming. De spits heeft uiteraard invloed op de doorstroming in het centrum en omliggende straten. Ook op de rotonde en de Vaartweg is het dan drukker. Dit is nu ook het geval. De focus ligt momenteel op de herinrichting van de Hoogstraat. Na de invoering van eenrichtingsverkeer wordt de impact hiervan op de doorstroming nauwlettend gevolgd.
Hoe wordt sluipverkeer voorkomen?
We verwachten geen toename van sluipverkeer door de herinrichting van de Hoogstraat. We nemen daarom nu nog geen maatregelen om sluipverkeer tegen te gaan. We richten ons eerst op de herinrichting van de Hoogstraat. Ontstaan er daarna ongewenste verkeerssituaties in omliggende straten? Dan gaan we met betrokkenen in gesprek over eventuele nieuwe maatregelen.
Zorgt de herinrichting van de Hoogstraat voor meer verkeer bij de Veerpoort?
De herinrichting van de Hoogstraat en het instellen van eenrichtingsverkeer zorgt naar verwachting voor een minimale toename van het verkeer bij de Veerpoort. De omgeving van de Veerpoort wordt niet heringericht. We richten ons eerst op de herinrichting van de Hoogstraat.
Hoe staat het met de verkeersveiligheid bij de Veerpoort door extra verkeer via de parallelweg?
Met de aanleg van de parallelweg zorgen we voor een soepele doorstroming van het verkeer van en naar het centrum. Door de aanleg van de parallelweg komt er naar verwachting wel meer verkeer langs de Veerpoort en de Van Nahuysweg. Hoeveel dit zal zijn is vooraf niet in te schatten.
We hebben proefgereden met brandweerauto's. Uit die proef blijkt dat er voldoende ruimte is voor auto's om elkaar te passeren. Wel blijft dit een punt waar verkeer alert moet zijn en rekening met elkaar moet houden. Dat is nu ook al het geval.
Er komt daarnaast een verbod in het centrum voor vrachtwagens langer dan 12 meter. Deze kunnen dan alleen nog met een ontheffing door het centrum.
Is de parallelweg eenrichtingsverkeer?
Nee. De aanleg van de parallelweg maakt het mogelijk dat het verkeer van en naar de jachthaven niet meer door het centrum hoeft. Verkeer van en naar het centrum kan ook via de parallelweg rijden.
Hoe voorkomen jullie dat er te hard wordt gereden in de Hoogstraat?
Bij het ontwerp is rekening gehouden met een veilige inrichting. Dit betekent dat we onder andere meer ruimte geven aan voetgangers en fietsers. Verder komen er in de Hoogstraat drie plateaus. Dit is een visuele aanpassing om de snelheid uit het verkeer te halen.
Hoe is het ontwerp tot stand gekomen?
Om tot het ontwerp te komen, hebben we een zorgvuldig proces doorlopen. Daarbij hebben we zoveel mogelijk de verschillende belangen meegewogen. In augustus 2023 hebben we een oproep gedaan om deel te nemen aan een klankbordgroep. Hieraan is door een vertegenwoordiging van bewoners, ondernemers en bezoekers van de Hoogstraat gehoor gegeven. De gemeente heeft verschillende overlegsessies met de klankbordgroep gehad. Ook nodigden we bewoners en ondernemers uit voor een schouw. Deze vond plaats op 13 september 2023. Tijdens de schouw hebben we samen met de stedenbouwkundige en de deelnemers de kenmerken van de straat en wensen van bewoners en ondernemers in beeld gebracht.
Op basis van de uitkomsten van de schouw en de gesprekken met de klankbordgroep heeft de stedenbouwkundige een eerste aanzet gedaan voor een ontwerp. Dit is voorgelegd aan de klankbordgroep. We vroegen de klankbordgroep ook steeds het ontwerp te beoordelen namens de groep die zij vertegenwoordigen. Met de input die we kregen van de klankbordgroep hebben we een ontwerp gemaakt. Dit ontwerp is gepresenteerd tijdens de inloopbijeenkomst op 13 februari 2024. Tijdens die inloop ontvingen we van bezoekers vragen en opmerkingen. We hebben gekeken óf en hoe we die in het ontwerp konden inpassen. We hebben ons ingezet om zoveel mogelijk de verschillende belangen en wensen mee te nemen. Waar conflicterende belangen waren, keken we naar het algemeen belang.
Kan ik nog meedenken over het ontwerp?
Nee. De ontwerpfase is afgerond. Het ontwerp voor de Hoogstraat is tot stand gekomen in goed overleg met een klankbordgroep. De klankbordgroep bestaat uit een vertegenwoordiging van inwoners, ondernemers en bezoekers van de Hoogstraat. Bij de beoordeling van het ontwerp vroegen wij de klankbordgroep steeds rekening te houden met de groep die zij vertegenwoordigden. Op basis van reacties die wij kregen vanuit de klankbordgroep en reacties die we ontvingen tijdens een inloopbijeenkomst in februari 2024 hebben wij het definitieve ontwerp gemaakt.
Is bij het ontwerp rekening gehouden met toegankelijkheid?
Ja. De Hoogstraat wordt vrijwel overal gelijkvloers. Daarmee maken we de straat beter geschikt voor mindervaliden, rolstoelen, kinderwagens en fietsers.
Wanneer start de herinrichting?
Er is een voorlopige planning. In het 3e kwartaal van 2024 starten we met de technische uitwerking en de voorbereiding voor de uitvoering. In het 1e kwartaal van 2025 volgt de uitvoering. We hopen de heringerichte Hoogstraat in het 2e kwartaal van 2025 op te leveren.